Zdá se vám, že se pneumatiky na vaší motorce blíží hranici použitelnosti a jejich vzorek bude brzy sjetý? I když je možné jezdit na pneumatikách s minimální povolenou výškou dezénu, zejména za deště to může být nebezpečné. Jaká je tedy nejnižší hranice stanovená vyhláškou a co všechno kromě vzorku před jízdou kontrolovat?
Před každou cestou, a nejen tou dalekou, je třeba motorku zkontrolovat. Letmým pohledem objevíte například unikající kapaliny, poškození pneumatiky nebo sjetý vzorek, případně špinavou značku a zrcátka, doporučuje se také zkontrolovat tlak v pneumatikách, stav provozních kapalin, jako je benzín, olej do motoru a převodovky či chladicí a brzdovou kapalina.
Nutná je i kontrola brzd, kontrolek a světel. Po dlouhém stání je třeba věnovat pozornost i nabití baterie, aby vaše jízda neskončila dřív, než se rozjedete.
Pokud už vaše moto pneumatiky nezáří novotou, je třeba čas od času přeměřit hloubku jejich vzorku. Ne všechny pneumatiky se sjíždějí stejně rychle – záleží na výrobci, typu pneumatiky i motorky a stylu jízdy.
Podle vyhlášky č. 341/2002 Sb. § 21 odst. (5) ve znění změn a doplňků musí mít činná plocha pláště pneumatiky v provozu po celém obvodu a celé šíři vrchního běhounu jasně viditelný dezén s hloubkou hlavních dezénových drážek, nebo zářezů u mopedů nejméně 1,0 mm a u vozidel ostatních kategorií nejméně 1,6 mm.
Jakmile se při měření začnete blížit uvedenému číslu, je třeba začít s výběrem nových pneumatik. Nevyplácí se šetřit a čekat s nákupem až na hranici hodnoty uvedené vyhláškou.
Kromě toho, že čím víc sjetý je vzor, tím je vyšší riziko uklouznutí, její jízdní vlastnosti už také neodpovídají původnímu stavu, můžete mít také v případě nehody, ač nezaviněné vámi, problém s vyplacením pojistného nebo přivolanou policií.
Vybíráte nové moto pneu a rádi byste zkusili novou značku nebo typ pneumatik? Přečtěte si náš článek o letošních novinkách a nechte se inspirovat k objevování nových možností.