Pro výběr pneumatik je několik důležitých kritérií
rozměr pneumatiky povolený výrobcem (např. 195/70/R17)
zatížení pneumatiky (index zatížení)
styl jízdy, převážně rychlost (index rychlosti)
životnost pneumatiky (ujeté kilometry)
kvalita pneumatiky (např. složení, odvod vody, hlučnost, atd.)
typ dezénu (pneumatiky symetrické, asymetrické, směrové)
Co znamená značení na pneumatikách
příklad: 195 / 70 R 17 69 H TL METZELER TOURANCE | |
---|---|
195 |
Šířka pneumatiky (mm) |
70 |
Poměr výška / šířka v % |
R |
Konstrukce (R – radiální) |
17 |
Průměr ráfku v palcích (1 palec = 2,54cm) |
TL/TT |
bezdušová pneumatika / použití pneu s duší |
69 |
Index nosnosti (LI) |
H |
Rychlostní index (SI) |
TOURANCE |
Označení dezénu |
index hmotnost: |
označení | Kg | označení | Kg | označení | Kg | označení | Kg | |||
20 | 80 | 36 | 125 | 52 | 200 | 68 | 315 | |||
21 | 83 | 37 | 128 | 53 | 206 | 69 | 325 | |||
22 | 85 | 38 | 132 | 54 | 206 | 70 | 335 | |||
23 | 88 | 39 | 136 | 55 | 218 | 71 | 345 | |||
24 | 90 | 40 | 140 | 56 | 224 | 72 | 355 | |||
25 | 93 | 41 | 145 | 57 | 230 | 73 | 365 | |||
26 | 95 | 42 | 150 | 58 | 236 | 74 | 375 | |||
27 | 98 | 43 | 155 | 59 | 243 | 75 | 387 | |||
28 | 100 | 44 | 160 | 60 | 250 | 76 | 400 | |||
29 | 103 | 45 | 165 | 61 | 257 | 77 | 412 | |||
30 | 106 | 46 | 170 | 62 | 265 | 78 | 425 | |||
31 | 109 | 47 | 175 | 63 | 272 | 79 | 437 | |||
32 | 112 | 48 | 180 | 64 | 280 | 80 | 450 | |||
33 | 115 | 49 | 185 | 65 | 290 | 81 | 462 | |||
34 | 118 | 50 | 190 | 66 | 300 | 82 | 475 | |||
35 | 121 | 51 | 195 | 67 | 307 | 83 | 487 |
index rychlosti | max. rychlost v km/hod |
J | 100 |
K | 110 |
L | 120 |
M | 130 |
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
S | 180 |
T | 190 |
U | 200 |
H | 210 |
V | 240 |
W | 270 |
Y | 300 |
Stáří pneumatik (DOT):
Díky používání moderních technologií ve výrobě a v přípravě směsí garantujeme při odpovídajícím uskladnění pneumatik, jejich deklarované vlastnosti do 5 let stáří od jejich výroby!
Celoevropsky jsou všichni výrobci pneumatik dohodnuti na těchto podmínkách:
Pneumatiky provozované na motocyklu stárnou podstatně rychleji než pneumatiky nové – uskladněné za ideálních podmínek. Důvodem je vliv prostředí, ve kterém se používají (UV záření, změny teplot, namáhání při provozu atd.)